Hem Logga in Skapa konto Sök frimärken Sök tillbehör Om Mimir HB Hur det fungerar

Ej inloggad








AB Philea



Philea Shop


Hur det fungerar

Hur det fungerar

Inloggning

Man behöver inte vara inloggad på webbplatsen för att söka i vårt lager. Däremot krävs inloggning för att lägga beställningar.

Om du är kund sedan tidigare men inte kommer ihåg ditt lösenord, så kan du försöka med att få inloggningsuppgifterna utskickade på nytt.
Är du ny kund så är du välkommen att öppna ett nytt kundkonto.

Kundkonto

Som inloggad kund så kan du själv administrera dina adressuppgifter direkt på sajten.

På sidan där du administrerar dina adressuppgifter kan du också byta ditt lösenord och välja hur många objekt du vill se på en och samma sida vid sökning i databasen. Om du har en långsam Internetanslutning kan det vara aktuellt att minska antalet objekt per sida, då de många miniatyrbilderna tar tid att ladda. Standardvärdet är 100 objekt per sida.

Beställning

Det finns två olika sökformulär på webbplatsen: ”Sök frimärken” och ”Sök tillbehör”. Båda nås via menyn till vänster.

På ”Sök frimärken” hittar du åtskilliga fält för att kunna hitta just det objekt/samlingsområde du söker - du kan t.ex. söka på årtal, världsdel, katalognummer och typ av objekt (tjänste, järnväg, etc.). Det finns också ett fält för fritextsökning där du kan skriva in några nyckelord för det du söker - ord i beskrivningen* eller nyckelord som beskriver motivet.
*) Värt att notera: Nordiska frimärksobjekt är för närvarande beskrivna på svenska, övriga frimärksobjekt är beskrivna på engelska. Motiven är däremot inskrivna med både svenska och engelska nyckelord.

Specificera gärna sökningen så mycket som möjligt genom att fylla i flera fält på en gång. Det är inte så effektivt att bara fylla i ”Sverige” eller ”Tyskland” i fältet Land, eftersom det resulterar i flera tusen träffar.

När du klickar på ”Sök i databasen” visas de hittade objekten som en tabell, med bl.a. en miniatyrbild i förekommande fall, antal exemplar i lager, beskrivning av objektet, och priset i svenska kronor. För att beställa, fyll i önskat antal och klicka på kundvagnsikonen. Objektet kopieras då över till kundkorgen som visas till höger i webbläsarens fönster.

Kundkorgen/Kassan

När du känner dig redo att skicka din beställning klickar du på ”Min kundkorg” i menyn till vänster, eller ”Till kassan” i kundkorgen i webbläsarfönstrets högra del.
På den här sidan kan du plocka bort objekt ur kundkorgen, eller ändra önskat antal innan beställning. Här framgår också eventuella rabatter.

Kundkorgen ligger kvar i systemet även när du loggar ut, så att du kan fortsätta din genomgång av lagret i lugn och ro, och lägga beställningen först när du känner dig klar. Ange önskad betalningsform och leveransform, och tryck på ”Beställ!”. Uppgifterna sänds till oss, och du får en kvittens per e-post på att vi har tagit emot beställningen. Du kommer också få en möjlighet att skriva ut din beställning.

Om du har begärt att få göra en kortbetalning, så kommer du så småningom få ett e-postmeddelande med en länk till en webbplats där du kan betala via en säker (krypterad) anslutning.

Leveranser

Din beställning kommer att hanteras så fort som möjligt. Kända kunder och order med mindre belopp kommer få sina inköp utsända mot räkning, annars mot förskottsbetalning.

Betalning kan ske via kort (inget pålägg) eller till något av Mimirs konton.

Synpunkter

Vi är mycket intresserade i att få ta del av dina synpunkter på vår hemsida och på vår verksamhet. Sänd gärna ett e-postmeddelande, så vi kan förbättra våra tjänster!